Etiketter

, , , , , , ,

IMG_2831

Jag kom upp i morse. Det är en speciellt känsla att vara uppe så tidigt. Att få tiden helt för sig själv. Ingen tv på. Ingen som pratar. Det är helt tyst, förutom lite fågelkvitter utanför fönstret.
Jag upplever att jag får så mycket mer tid över till annat när jag är uppe så tidigt. Dessutom står jag på en ännu stadigare grund.
När jag kom hem efter att ha lämnat W på skolan mediterade jag en stund till och gav mig själv en timmes reiki. Nu är klockan bara 11 och jag har gjort allt jag behöver göra. Både roliga och mindre roliga saker.

Och på tal om annat. Jag upplever att MSM (både som inre och yttre behandling) gör underverk för både huden och håret. (Som jag skrev tidigare hade mina utslag nästan helt försvunnit.) Huden i ansiktet har blivit slätare och fått en annan lyster. Håret är glansigare och inte lika torrt och risigt längre. Det kan förstås delvis bero på årstiden.
Dock har jag, med besked, fått reda på vad som är min värsta nemesis nu – mejeriprodukter. Mjölk och ost är det som ställer till det mest för mig. Jag visste förstås att det inte är bra för mig, men inte hur illa.
Jag hade strikt uteslutit det ur kosten och då (i kombination med MSM) kom förbättringen (och utslagen som försvann). I påskas åt jag förstås en del godis och även om det mest blev mörk choklad är jag även svag för mjölkchoklad. Det blev nog ganska mycket av den varan och en del ost av bara farten också. Sedan ”råkade” jag fortsätta med osten några dagar till. I helgen blossade utslagen ut igen. Lika röda som tidigare.
Jag har mig själv att skylla. Samtidigt är jag glad att jag fick ett så konkret bevis på att det är mejeriprodukterna som som ger utslagen. Gluten har jag inte ätit alls under de här veckorna. Kanske får jag inte alls utslag av det. Jag får nog testa hur det ligger till med detta också lite längre fram.
Matsmältningsenzymerna hjäper fortfarande, även om effekten upplevs något mer neutral nu. Jag tänker fortsätta med dem så länge det behövs.

