Etiketter

, , ,

Både igår och idag har jag tagit mig tid att meditera några extra omgångar. Igår blev det också en timmas reiki.
Det blir allt mer tydligt hur viktig meditationen är för mig. Den fysiska delen av yogan är också viktig, fast egentligen är den ju bara en förberedelse för meditation. (På samma vis som den på sätt och vis också är meditation…)
Jag märkte skillnaden på mina dagar när jag var sjuk och och lyssnade på guidade meditationer hela dagarna och när det sedan rann ut i sanden. När Insight Timer förblev orörd i flera dagar. Jag märker skillnaden för att jag nu mediterat mer igen.
Jag tappar lättare fokus när jag bara mediterar på morgonen och sedan mestadels ägnar dagen åt vardagliga bestyr, eller fastnar på nätet för länge. Samtidigt märker jag att jag blivit bättre på att vara mindful i alla möjliga situationer. När obekväma känslor och tankar dyker upp stannar jag till och tittar jag på dem. Bearbetar sådant som behöver bearbetas. Jag duckar inte. Förtränger inte. Förr kunde mina känslor/tankar dränka mig och jag bara lät dem göra det utan att fundera på vad som egentligen hände.
Egentligen har jag inget att skylla på för att inte meditera ofta, men som den människa jag är kommer det oundvikligen saker emellan. När jag och W var sjuka tillsammans var det lätt att ligga i sängen och lyssna. När han är frisk och har tusen frågor är det inte så avkopplande, att ständigt bli avbruten. Det är inte många timmar jag har på mig medan han är i skolan heller, men jag tänker att en del saker är bättre att spara tills han kommit hem. Jobb kan jag till exempel söka vilken tid på dagen som helst. Det är bättre att lägga krutet på meditation och reiki medan han är skolan. Det är så viktigt att detta blir en daglig rutin för en dag har jag inte tiden under dagarna längre, och då är det till att det ändå sitter i ryggmärgen. Det ska gå att mikromeditera även i en hektiskt arbetsmiljö, och en tiominuters på Insight T kan man hinna med även på lunchen.

Meditation får mig att må bra. Det får mig att tycka om mig själv bättre, just för att jag lärt mig att tänka på ett annat vis. Jag ser saker i ny dager och låter mig inte styras av ett bångstyrigt sinne längre.
Vad får dig att må bra?

