Etiketter

, , , , , , , ,

Det har fortsatt att vara lite kämpigt här. Magen, som är svullen, svider och är gasig, är nog det som är värst och som jag upplever utlöser all obalans. Nu reagerar jag på lök, vitlök och en del andra kryddor också. Det är inget ovanligt förvisso, men jag brukar inte ha problem med det i vanliga fall. Med allt detta tänker jag på hur mycket en frisk mage faktiskt betyder för välmåendet. Likaså energinivån.
N är sjuk, W hostig och jag har också känt att jag är på väg att bli sjuk. Halsen svider och jag har varit trött hela veckan, men kroppen kämpar emot. Den brukar göra det. Själv önskar jag att det ville blomma ut istället, så jag får rensa ut systemet och bara lägga mig under täcket i soffan. Tacksamt ta emot alla insikter, som jag brukar få när jag är sjuk.

Samtidigt med detta har jag prövats i alla möjliga situationer under veckan som gått. Som att Gud (ja jag börjar känna mig bekväm att använda det ordet nu utan att vara rädd för att missuppfattas) testar mig, för att se om jag orubblig står kvar i rätt cirkel. Det gjorde jag inte. Det gör jag fortfarande inte. Fast idag har jag klivit in igen, och hittar ganska snabbt tillbaka om jag går vilse. Men egot vill lägga sig i. Passar på att locka bort mig medan jag irrar mig iväg i tankar. Utnyttjar min trötthet. Min skörhet.
Jag kommer att vinna denna gången. Ljuset kommer att komma tillbaka och lösa upp alla illusioner. Var så säker.

Jag har funderat en hel del de senaste veckorna över hur jag blir mindre och mindre intresserad av att ifrågasätta saker. Nu har jag förvisso aldrig varit så uttalat ifrågasättande, och kanske är det därför jag inte platsar så väl på universitetet. ;-)
(När jag dock börjar ifrågasätta vet jag att jag är på väg in i fel cirkel igen.)
Jag blir istället mer och mer tillfreds av att bara vara. Jag är. Du är. Vi är (ett).
Jag är inte alls intresserad av att ifrågasätta varför du gör som du gör. Eller varför jag själv gör som jag gör. Bara ATT du gör. ATT jag gör. Vi gör som vi gör.
Vi gör olika saker. Vi är olika. Även om det bara är en illusion att vi är separerade.
Det är härligt att vi gör. Bara gör.
Jag tänker på samma vis på yogans område. Bara gör. Lyssna till hjärtat.
Du gör vad du gör. Jag gör vad jag gör.
Förr ville jag analysera allt. Chakran hit och nadis dit. Den ena yogastilen var nog lite bättre än den andra. Hur den nu kunde vara det. Den yogastil som passar mig bäst är bäst för mig. Den yogastil som passar dig bäst är bäst för dig.
Jag reagerade på hur andra framställde sin yoga i sociala medier. Idag vet jag att jag inte hade med det att göra. Jag har inte med det att göra. Du har inte med det att göra.

img_2507

Släpp taget. Om dig själv och om andra.

It’s nothing, som Mooji säger. Släpp taget!
Stå på huvudet i sanden eller på en surfbräda i solnedgången. Bär vita kläder, turban och mala. Sitt i en grotta och meditera. Svettas i ett tempererat rum.
Gör vad du vill. Bara gör.
Gör det som är skoj. Njut. Strunta i kritik och ifrågasättande. Strunta i vilken yoga som kom först, eller vilken som är hittepå.
Kroppen är ändå bara en illusion. En slags behållare vi antar när vi håller till här på jorden. Det är det som är i behållaren som betyder något. Det sanna, långt där inne.
Inte vad den kläs i eller hur den rör sig, vilket jobb den går till eller vilken yogastil den anammar.

Jag är…
Du är…
Vi är… (ett)

Kanske skulle jag tillåta mig att vara ”nästansjuk” och krypa ner i soffan ändå. Att unna sig vila är aldrig fel, när det behövs. När jag släpper taget kanske förkylningen bryter ut, eller så blir jag helt frisk. Desto bättre i så fall.

Ha en fin lördag!

