Etiketter

, , , , , ,

När man bestämt sig för något. Bestämt sig för något som är bra och som gynnar ens syfte. Då samarbetar universum för att man ska få det.
Det kan också vara så att man får testas lite på vägen dit…
Här skrev jag så fint om att ta hand om min kropp i fredags och blev sedan medlockad (tja, jag var egentligen ganska skeptisk om jag ska vara helt ärlig) till kvarterkrogen.
Maten, en sallad, var förstås helt ok att stoppa i sig men ölen inte lika bra. Jag kände avsmak redan efter första, men så stod plötsligt en till på bordet innan jag hann reagera. Sedan försvann jag in i ett samtal och in kom en öl till. Ja det blev väl ”bara” fyra, men på lördagen var det som att vara tillbaka på ruta 0 igen. (Det är väl inte för inte som allt vad andlighet heter gradvis försvinner hos missbrukare.)
Nu när jag bestämt mig för att leva och äta bra så är det något som samarbetar för att hjälpa mig att vara där jag ska vara. Ja, jag var ju medveten om motståndet redan innan jag åkte iväg i fredags. Jag borde naturligtvis stått på mig redan där, eller druckit vatten till maten. Men så… gammal ovana. Kanske testa mig själv. Strunt samma vad som skett, eller hur det blev. Det blev som det blev och nu sitter jag här med facit i hand.
Min kropp reagerar negativt på allt möjligt nu. Magen är som ett stort sår. Det är fakta nog. Det märks så tydligt vad jag kan och bör äta och dricka, och dit hör inte alkohol. Inte i någon mängd alls. Jag kanske inte vill sitta här och skriva under ett nykterhetskontrakt, men det lutar åt det hållet. Det gör det. Sanna mina ord.
En gång i tiden var det gott. En gång i tiden var det ganska kul att bli lite rusig också. Idag är det bara ångestfyllt. Smärtsamt. Väcker negativa tankar. Och dödar allt vad kreativitet heter. Så kan jag inte ha det. Inte längre.
Jag är så tacksam att min kropp och mitt sinne låter mig veta detta. Jag är så tacksam att jag är medveten om vad jag har för val. Och nu ska jag börja lyssna – och handla! På riktigt.
Antingen gör jag eller så gör jag inte. Inga kanske och borde.

