Etiketter

, , , , ,

Jag har ju haft en del problem med röda utslag i ansiktet. Utslag som blommar upp, framför allt på min vänstra kind, vid alla möjliga tillfällen. När jag äter gluten, för mycket vitt socker och mejeriprodukter t ex. Ibland när jag badar i hett vatten och när jag dricker alkohol. Det har fått både mig och hudvårdsterapeuter att tro att det kan vara rosacea.
Igår när jag handlade i en ekoaffär (hudvård) i stan så kom vi in på detta när hon frågade hur jag trivs med Maria Åkerbergs produkter. Jag sa att det funkade bra, men att de produkter jag använder för det röda i ansiktet inte hjälper det minsta. Hon sa då att hon inte alls tror att jag har roscea, utan att det mer ser ut som en kronisk inflammation.
Vi kom naturligt in på maten då, att svaren troligen finns där. Jag hinner ju aldrig läka innan jag är där och stoppar i mig något med gluten i (ganska sällan förvisso, men…) eller något med ost i (väldigt ofta ska jag säga). Socker får jag nog i mig mer än jag tror (inte bara genom vitt socker). Även om det inte alltid ger utslag eller andra symtom så utsätter jag kroppen för en risk varje gång.
Jag måste bli bättre på att säga nej till allt som är inflammationshöjande. Det går inte att säga ”okej då” varje gång fiket eller restaurangen inte har sådan mat/fika jag kan äta. Då får jag hellre ha med mig nötter eller något annat i fickan.
Det är dags att bli bästa vän med min kropp.

