Etiketter

, , , , ,

Jag vill egentligen inte nämna USA’s president här, men jag påverkas förstås också, som så många andra, av hans handlingar och av hur han fullkomligt skriker ut sin rädsla mot omvärlden.
Jag ska inte heller skriva om honom, det var egentligen dagens lektion i En kurs i mirakler som fick mig att tänka på all rädsla omkring oss. Lektionen handlar om hur rädsla och negativa tankar inte kan förändra världen. Att allt egentligen handlar om våra tankar. Ser vi en grym och hämndlysten värld, blir vi själva grymma och hämndlystna.
Ja, ingen nytt med andra ord. Men jag tycker att det blir mer och mer framträdande för varje dag som går hur allt som skrivs i sociala medier fokuserar på rädsla. Om nämnda och hans handlingar. Om rädsla för olika kulturer. Det är fokus på diverse sjukdomar. På skumma människor som rör sig överallt på stan. Gå inte ut på kvällen! Gå inte ut på dagen! Stanna hemma och var rädd!
Det blir till slut en självuppfyllande profetia. Det vet ju alla… men vi glömmer så lätt. Vi ser det negativa och låter det ta över tankeverksamheten. Orden. Handlingarna.
Jag vill inte vara med i den cirkusen längre. Jag vill tänka kärleksfulla tankar. Få fram de uppmuntrande orden när jag talar. Att de handlingar jag utför ska vara av välvilja, och inget annat.

actofloveandkindness
Detta är naturligtvis lättare sagt än gjort och det är jag den första att skriva under på. Mina tankar har i alla tider präglats av svarta moln och det blir till slut en dålig ovana. Men ovanor är till för att brytas och jag tänker kämpa varje dag för att de mörka molnen ska skingras. Jag tänker inte förgås av rädslan som jag bombarderas av varje gång jag loggar in på Facebook eller läser tidningen (vilket förvisso är väldigt sällan). Det finns något fint i världen, men det hittar vi inte på utsidan. Vi måste gå via insidan.

Bild från Google.
