Etiketter

, , , , ,

Julhelgerna är officiellt slut. Folk börjar plocka bort julpyntet och ljusstakarna i fönstren. Har aldrig förstått denna brådska. Så nu är det slut och då måste allt bort, fort som tusan! Orkar inte ens vänta till tjugondedag jul. Gillar man inte julen kan man ju strunta i att pynta, tänker jag.
Julen är så kort ändå att jag gärna behåller pyntet (åtminstone ljusstakarna) ett tag till. Det beror säkert delvis på lathet. När jag precis plockat fram allt och strukit gardiner orkar jag inte göra om processen efter några futtiga veckor. Tycker att tiden går så snabbt. Behåller gärna det mysiga för att stå ut med mörkret.
Så här har det väl i och för sig inte alltid varit, det har snarare växt fram sedan W kom. Och i år har det som sagt varit annorlunda. Julen blev viktigare i och med mammas död.

W började skolan igen idag. Han var så nöjd. Har ju saknat sina kompisar.
Jag kommer att sakna honom på dagarna å andra sidan. Samtidigt är det skönt att få lite egentid igen. Vi har trots allt gått varandra lite på nerverna här hemma under långledigheten. (Dagarna i skolan blir inte så långa heller då han slutar redan vid halv två numera.)

Och nu, när den vanliga vardagen är tillbaka igen, har det blivit dags att ta tag i saker som blivit bortprioriterade under december månad.
Jag har köpt en kettlebell. Tänker att det blir lite roligare träning än att använda skivstången (som ligger helt oanvänd). Tanken är att jag ska köra tabataträning. Både med kettlebell och vikterna till skivstången. Jag gillar, som jag berättat förut, inte styrketräning så det behöver gå snabbt men ändå ge resultat. Ryggen är prio ett för hösäcksproblemet består. Jag må vara hur smidig som helst i ryggen av yogan, men kan jag inte bära upp ryggen gör det föga nytta. Magen behöver förstås en dos träning den med, och axlarna. Det viktiga är att det inte blir för många övningar, för en hel massa muskelgrupper, för då hamnar vikterna snart under en hög av damm igen. Jag gör det här enbart för att hålla mig upprätt och slippa få problem med ryggen.
Fr o m idag ska jag även köra en ny kriya varje vecka. En för varje chakra (men det är egentligen oväsentligt). Eftersom jag inte fått till mig vilken kriya som är ”min” tänker jag att det här blir ett bra upplägg tills vidare. Någon av de kriyor jag gör kanske blir rätt, eller så får jag leta vidare.

img_2320

Matcha latte

Jag har gjort en ny upptäckt också. Det har ju pratats en del om matcha. Jag har inte riktigt hängt med i vad det är, men testade en matcha latte första gången på Waynes igår. Det var faktiskt gott och jag är glad att nu ha ett alternativ till kaffe, som jag har så svårt att låta bli på café i vanliga fall. Jag är ju känslig för koffein så jag fick en kick även av detta, men utan kaffets alla negativa effekter. Grönt te är nyttigare hur som.
Har beställt hem en påse matchapulver så nu kan jag gotta mig även hemma.

Jag hoppas att ni har det bra allihop! :-)

