Etiketter

, , , , ,

Det är nu den tiden på året då man förväntas göra en sammanställning av året som varit. Eftersom detta året, rent ut sagt, varit ett skitår kommer jag inte att göra någon större ansträngning vad gäller detta. Det finns helt enkelt inte så mycket spännande att berätta.
En snabb genomgång ska jag ändå försöka ge mig på:

– Jag sa upp mig från mitt jobb i maj p g a utmattning och konflikt.

– Hoppade av journalistprogrammet i november för att jag hamnade på utmattningens gräns igen. Har aldrig gått en så tuff utbildning tidigare.

– Mamma dog några veckor senare, 23 november. Hon blev bara 74 år och lämnade efter sig en hel drös med frågor (som jag aldrig kommer att få svar på). Hon lämnade också ett stort tomrum och det känns extra tungt i dessa juletider.

– Jag fick en allergisk reaktion på hårfärgen när jag var hos frisören förra måndagen. Vänster öga är uppsvullet, sårigt och varigt. Har konstant ont i huvudet och känner mig helt slutkörd. Trots att jag fått medicin syns ingen förbättring ännu.
Den här sista punkten kan verka onödig att nämna sammanhanget, men det betyder så klart att jag inte kommer att kunna komma i kontakt med sådana kemikalier igen. Det är väl bra! kan tyckas. Jag springer i och för sig inte ner frisören i sådana ärenden heller, men när jag inte fått göra valet själv smakar karamellen bittrare. Det här säger också en del om hur farliga dessa preparat är. Ska ändå erkänna att jag känner mig lite blåst på konfekten för det var första gången på länge som jag blev riktigt nöjd med resultatet. Tji fick jag!

Året har förvisso inte enbart varit elände:

– Vår vistelse i Varberg i somras var som vanligt underbar. Det är vårt speciella ställe med aktiviteter som förgyller tillvaron. Sol, bad, spa, musik, god mat, avkoppling, yoga och härliga promenader.

– Även om utbildningen var tuff lärde jag mig ändå mycket matnyttigt. Bland annat att så smått släppa taget om min telefonfobi. Det fick jag också göra när alla samtal skulle ringas efter mammas död. Har nog inte ringt så många samtal som jag gjort de här veckorna ens de senaste fem åren.

– Begravningen i måndags blev så vacker. Jag kommer inte enbart att minnas den med sorg. Där fanns också frid och hur jag kände att det finns något mer, att mamma har det bra nu.
Där fanns också glädjen som uppstod när jag fick återse alla släktingar. Med mammas död har familjen blivit extra viktig. Jag vill inte att vi ska förbli främlingar längre. En tragedi kan ibland föra något gott med sig.
Jag ger plats åt allt detta i mitt hjärta.

– I dagarna innan mammas död hade jag börjat må bättre. Jag åt bra och hade fått mer energi. Kände mig mer närvarande och började se åt vilket håll jag skulle gå.
Jag tappade tyvärr allt detta på vägen. Har inte orkat tacka nej till sötsaker och mat som inte är bra för mig. Yogan har också hamnat lite i skymundan. Har inte kunnat koncentrera mig.
Nu är jul och nyår snart här och då har jag sagt att inget är förbjudet. Jag får göra ett nytt försök när det nya året står för dörren. År 2017 ska bli ett bättre år, med mer energi, mycket yoga, mycket glädje och bra mat.

Och med detta önskar jag er alla God Jul! ♥

merry-christmas

 

Bilden lånade jag från Google i brist på egen julbild.
