Etiketter

,

… att förhandla.

Jag skickade ett mail till begravningsbyrån angående prissättningen i söndags kväll och bad att vår begravningsentreprenör skulle ringa upp oss. Han ringde mig igår eftermiddag och plötsligt gick det bra att sänka priset med några tusenlappar och även bjuda på psalmkorten. Han lovade att försöka förhandla lite till med sin chef och kanske få ner priset ytterligare.
Varför kan man då inte sätta priset lågt från början och berätta att det kan kosta mer om man behöver extra hjälp? Jag tänker på alla dem som inte kan eller vågar förhandla. Som bara sväljer och betalar.
Men… just nu är jag bara tacksam för att jag fick ner priset. Valde även att ta bort annonsen. 4000 kr för några fjuttiga rader i en tidning. Det må ha varit tradition i den här släkten, men den här gånger bryter jag den. Mamma var en enkel människa. Jag är en enkel människa. Jag lägger hellre dessa pengar på att göra något fint för alla dem som hjälpt till under den här svåra tiden. Mamma finns kvar i våra hjärtan. Inte i ytliga detaljer.

Idag ska min närmsta vän följa med mig till lägenheten. Har lagt undan lite böcker och annat som hon ska få titta på, om det är något hon vill ha. Efter det ska vi luncha och fika. Jag ser väldigt mycket fram emot detta. Behöver en sån där okomplicerad dag med någon som lyssnar och tar allt för vad det är.

