Etiketter

, , , , ,

Det är dag två på en helt sockerfri kost, vilket innebär att även bananer, dadlar och bär är uteslutna nu. Jag gissar att jag är lite extra trött på grund av detta.
Idag har jag börjat känna av sötsuget. Det är ganska lugnt än så länge, men jag vet hur starkt det kommer att bli snart. Säkert redan imorgon. Minns när jag gjorde det här senast och hur jag nästan började gråta när jag var och handlade i affären. Jag ville ha ALLT med socker i. ALLT!
Jag äter inte mycket godis nu, men när kroppen knappt får några kolhydrater alls slår det slint. Då märks det hur stort sockerberoendet är. Jag har dessutom varit väldigt bra på att fortsätta underhålla det genom att äta chokladbollar (paleo) nästan varje dag till mellanmål. Även om dadlar inte är vitt socker så är det ändå socker.
Jag skulle behöva hålla den här dieten i (minst) tre månader egentligen. Dock känner jag mig själv och det går inte att fira jul utan att få äta något som liknar marsipan, lussekatter, pepparkakor och choklad. Som tur är har jag samlat på mig ett antal ”nyttiga” recept genom åren och som enbart sötas med dadlar och honung. Står jag ut så länge så får jag faktiskt lov att unna mig detta till jul. Om jag känner för det.

Trots att jag varit trött fick jag ändå ett litet energitillskott efter lunch. Jag tog mig ut och handlade tomtekläder till W (förra årets var urväxta upptäckte jag igår). Fick även köpt hans sista julklappar (pustar ut!). Och här och häpna – jag gjorde fröknäcke när jag kom hem. Inget konstigt tycker du förstås, men det har stått på listan över saker att göra sedan innan sommaren utan att bli gjort. När jag så upptäckte att de säljer fröknäcke i affären jublade mitt lata jag. Dessvärre innehåller de flesta någon ingrediens som är otillåten, som t ex havre, majsmjöl, potatisfiber osv. Mitt eget är godare och nyttigare, och nu står det här på spisen och svalnar och luktar så gott (jag har brödkryddor i – fänkål, anis, kummin).
Det blir ett nyttigare mellanmål än bollarna (som jag är bra sugen på nu). Jag tar en extra klick kokosolja i téet sen så blir det nog bra.
Den här gången skippar jag alla magkurer. Tinkturen på svart valnöt som jag drack sist smakade fruktansvärt illa och trasade sönder magen helt. Det får räcka med saker från skafferiet nu – kokosolja, ingefära, vitlök, oregano och olivolja. Det enda tillskottet jag tar är kaprylsyra. Probiotikan har jag pausat ett tag, men ska börja ta det igen om ca tre veckor.
Nu ska jag banne mig klara det här!

