Etiketter

, , , ,

Det var skottlossning i Biskopsgården i natt igen. I samma hus som jag är uppväxt i. Någon sköt 6-7 skott genom fönsterrutan till en person som troligen skulle vittna i en rättegång (gängrelaterad naturligtvis). Det är tredje skottlossningen på ett år på den gården nu. Och där bor min mamma kvar.
Nu får det fan vara nog! För en tid sedan slängde någon in en granat genom fönstret (längre upp i Biskopsgården) hos en familj, vilket dödade en liten pojke. Ett oskyldigt barn som inte ens bodde här i landet. Han var bara här och hälsade på.
Hur kan man vara så kall? Att bara göra ”det man ska” och strunta i konsekvenserna. Kan man leva med det på sitt samvete, att man dödat ett barn? Kan man leva med att ha dödad någon över huvudtaget? Hur kan man bli så empatistörd?!
Jag blir så ledsen över detta meningslösa våld.

När jag lämnat W på skolan förut såg jag en tjej som stod helt ensam bakom väggen till ingången till sitt klassrum. Resten av klassen var samlad i en stor klunga. Kanske var det självvalt. Kanske ville hon bara vara ifred. Men mina egna tankar förde mig någon annanstans, till min egen tid på den där skolan för många år sedan. Jag hade ju kompisar förstås, men jag kände mig alltid ensam. Jag var inte riktigt med någonstans. I ett sammanhang. Den där tjejen påminde mig om det. Jag hoppas att hon inte är så ensam som hon såg ut.

Kanske är det bara denna av gluten ”bakfulla” kroppen som känner sådan sorg inför allt idag. Allt hade förstås varit tragiskt ändå, men idag känns det extra tungt.
Jag är en pizza igår. Det brukar gå bra när jag mår bra, och det gör jag ju inte nu.
Idag är jag jättetrött, har ont i halsen, ont i magen, ont i lederna och (mer) hjärndimma (än vanligt).
Jag vet aldrig hur jag kommer att reagera. Det är som med kaffe. Ena gången får jag en skön kick av koffeinet, nästa får jag ångest och mår skitdåligt. Nu har jag tack & lov inte druckit kaffe på över två veckor. Det måste jag påminna mig om att inte få för mig att göra i helgen heller, när vi ska fika på stan.

Jag skulle vilja dra täcket över huvudet idag, men ska gå emot min vilja och ta mig ut och shoppa lite. W behöver kläder som passar årstiden och det gör jag med. Jag saknar alltid varma sköna koftor så här års. Brrr!

