Etiketter

, , , , ,

Det var ingen bra dag idag. Ingen bra dag alls. Jag ville inte gå upp i morse. Tror att all trötthet, p g a allt det nya, kommit över mig nu. Huvudet sprängde. Var inte det minsta i nuet när jag yogade. Morgonpromenaden tog jag mig igenom med väldigt tunga steg.
Hem och sätta igång med kompisporträttet (intervju, bild samt en kort video).
Det talades igår om att videon måste konverteras till mp4-format. I beskrivningen av uppgiften stod inget om detta. Det bekräftas dock av läraren under morgonen. Jaha! De tar alltså för givet att alla har läst media tidigare… och att de som inte gjort det får skylla sig själva.
Jag har aldrig konverterat en videofil. Herregud, jag har knappt ens spelat in film med mobilen. Än mindre har jag redigerat film, som vi ska göra i nästa uppgift. Med hjälp av en svår engelsk text som jag inte förstår ett jota av. Jag förstod inte ens hur man skulle göra med hjälp av en svensk video jag googlade fram.
Varför måste de vara så jävla hårda här hela tiden?! Inget utrymme för att ge oss som är helt igenom noviser lite andrum. Ge oss lite hjälp.
Pratade om detta med en av mina klasskompisar idag. (En tjej som faktiskt nästan är i min ålder och har barn. Hurra!) Vi har båda svårt för den här delen och känner oss lite utanför bland alla tjugoåringar som fått med sig allt det här med tekniken sedan de föddes. Visst måste vi ställas inför utmaningar. Det är ett tufft yrke. Men om det inte enbart är meningen att sålla ut folk och ge plats för ”eliten” så anser jag att man måste mjukna lite och ge folk chansen att lära sig grunderna.
I vilket fall, det här med konverteringen tog ett antal timmar. Flera i klassen försökte hjälpa till, men vi hade olika datorer och gratisprogrammen fungerade inte för mig. Hittade till slut ett och det tog en timma att konvertera filen. Som tur var hade jag klottrat ner kompisporträttet innan jag satte igång. Dock tappade jag energin helt efter allt strul med videon. Fick inget gjort alls efter att filen blivit klar. Och nu sitter jag här trött och stirrar rätt ut. Måste redigera texten, skriva klar arbetsrapporten och läsa sisådär hundra sidor i en av våra böcker. För stunden undrar jag (än en gång) vad jag gett mig in på.
Kanske känns det extra tungt med tanke på att jag idag blev erbjuden ett jobb jag sökt. Ja, det är alltid detta med tajmingen på sådant. Jag tackade naturligtvis nej, men när jag sitter här och vet hur tungt det här kommer att bli är det lätt att tro att gräset kanske blivit grönare på andra sidan. Gissningsvis blir det här både den roligaste och den tuffaste utbildningen jag någonsin läst.

